سه‌شنبه، دی ۲۱، ۱۳۸۹

سینمای کوردستان

poorkarim
نام چند تن از کارگردانان  کرد در این لیست زکر شده است.لیست بسیار مختصر است و تکمیل نمی‌باشد. 


  • ییلماز گونای
    معروترین کارگردان کرد که اهل کردستان ترکیه است و در سال 1984 در فرانسه فوت کرده است. اوفیلم‌های بلند زیادی دارد که برجسته‌ترین انها: یول(راه)،دیوار،سیدخان،آرکاداش(رفیق)،امید و... می‌باشند.




  • بهمن قبادی




  • کارگردانی از کردستان ایران که فیلم‌هایش موفقیت زیادی را در سطح بین‌المللی کسب کرده است.
    او را اولین بار با فیلم‌های کوتاهش شناختند.فیلم‌های بلند او: زمانی برای مستی اسبها،آوازهای سرزمین مادری‌ام(گمشده‌ای در عراق)،لاک‌پشتهاهم پرواز می‌کنند.انتظار می‌رود که اخرین فیلم او نیمه‌ی ماه بزودی آماده نمایش گردد.
     
     هنر سلیم
    او در کردستان عراق متولد شده است و هم اکنون در فرانسه زندگی می‌کند.فیلم های او توجه زیادی را در جهان متوجه خود کرد و جوایز بین‌المللی را برایش بهمراه داشت.فیلم‌های او:ودکا لمون،کیلومتر سفر و Long live the bride-liberation of kurdistan.
    هم اکنون در حال ساخت فیلم دۆڵ(دره) می‌باشد.
      کاظم اوزکارگردانی اهل درسیم کردستان ترکیه.اوز دارای یک فیلم کوتاه،یک فیلم بلند و یک مستند می‌باشد که به ترتیب نام آنها:آخ(خاک)،فوتوگراف(عکس)ودور می‌باشد.او هم‌اکنون مسئول بخش سینمایی مرکز فرهنگی مزوپوتامیا در استانبول می‌باشد.
     
    جانو روژبیانی
    او در آمریکا زندگی می‌کند و اهل حلبچه کردستان عراق می‌باشد. جانو با فیلم ژیان(زندگی)که داستانی از شهر زادگاهش،حلبچه را بازگو می‌کند معروفیت زیادی پیدا کرد.
     
    مانو خلیلکارگردانی کرد از کردستان سوریه که در سوئیس زندگی می‌کند.آخرین مستند او به نام الانفال توجه زیادی را به خود جلب کرده است.نام بعضی از فیلم‌های دیگر او:خواب‌های رنگین،پیروزی آهن،آه دنیا و...
     
    جمیل رستمیکارگردانی از کردستان ایران که فیلم کوتاه او به نام دردسر پسر بودن مورد استقبال تماشاگران کرد قرار گرفت.اولین فیلم بلند او مرسیه برف نام دارد و در حال ساخت فیلم ژانی گه‌ل(درد زایش یک خلق)بر اساس داستانی از نویسنده و سیاستمدار برجسته‌ی کرد،ابراهیم احمد می‌باشد.
     
    مهدی امیدکارگردانی از کردستان عراق(کرکوک).فیلمهای برجسته او گله‌ گرگ و تونل می باشند که در جمهوریهای شوروی سابق ساخته شده‌اند.

  •  نطام‌الدین آریچ
    از کردستان ترکیه که فیلم بلند او به نام آوازی برای بکو توانست رنجهای مردم کرد را تا حدی به جهانیان نشان دهد.

  •  تیفور بدحاییاهل سنندج از کردستان ایران.می‌توان گفت که اولین فیلم مستند درباره کردستان و از یک کارگردان کرد را او رقم زده است.فیلم نان و ازادی.1984


  •   
    جمال پوركريماهل  مهاباد از کردستان ایران.می‌توان او را  یکى از کارگردانان کرد رقم زد.فیلم اموزش زبان كردى . كش ملك . در جشنوارةهاى مختلف سينمايى شركت داشتة و داراى مدرك كارگردانى از انجمن سينماى جوان مىباشد


  •  سلمان فائقاهل کرکوک کردستان عراق.دارای دو فیلم ویدئویی به نام‌های آسو(افق)و چاره‌نوس(سرنوشت)می‌باشد.




  • هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر